ילד קטן מחזיק גביע גלידה

התפריט לשנה הראשונה: הכל על אוכל לתינוקות

בשנת חייו הראשונה, תינוקנו הולך ומתפתח - אילו מזונות הוא צריך לאכול, כדי לגדול ולהתחזק בקצב הנכון?

עלה

תינוק אוכל מכפית

במשך שנת חייו הראשונה, הבייבי שלנו משתנה וגדל לנגד עיננו, וגם מה שאנחנו לא רואים, מדהים ומפעים: גדילת המוח, חידוד הראייה, חיזוק המערכת החיסונית. תזונת התינוק היא, כמובן, חלק נכבד מכל אלה. המזון שנעניק לתינוקנו, החל מהיניקה או בקבוק התמ"ל הראשון, ועד למוצקים שהוא כבר ילעס בפה מלא שיניים - גורם לנס הזה להתרחש. אבל אילו מאכלים כדאי לתת לו, וממה רצוי להימנע? מה הקצב הנכון של טעימות ומוצקים?

חלב אם או תמ"ל

● חלב אם ותרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) הם המקור הבלעדי לתזונת תינוקות במחצית השנה הראשונה לחייו, לפני תחילת חשיפה למזון מוצק. לכן, הם מספקים לתינוק חלבון, שומן, פחמימות, סידן, ויטמינים ואת כל המינרלים שהוא זקוק להם. המרכיבים בחלב אם ובתמ"ל מאפשרים לתינוק לפתח מערכת חיסונית חזקה, תומכים בהתפתחות מוח, שריר, עצמות וגדילת האיברים.

● מתי וכמה?

עד גיל שבועיים - 8-10 האכלות ביום, של 60 מ"ל בכל פעם

שבועיים-חודשיים – 6-7 האכלות ביום של 120 מ"ל בכל פעם

חודשיים- 6 חודשים – 5-6 האכלות ביום של 180 מ"ל בכל פעם

6 חודשים ומעלה (החל מגיל 6 חודשים יש להזין אתה תינוק גם במזונות משלימים) - 4-5 האכלות ביום של 180 מ"ל בכל פעם

חשוב לדעת שלתינוק מנגנון רעב- שובע מפותח ולכן הוא יודע מתי הוא רעב וכמה הוא צריך לאכול. הקשיבו לו ולנסות להבין כאשר הוא מסמן לכם כי הוא סיים לאכול כמו הפניית ראשו מהמזון.

ילדה אוכלת אבטיח

מוצרי חלב פרה

● מוצרי חלב על בסיס חלבון חלב פרה, כמו יוגורט, מעדנים, גבינה לבנה, גבינה צהובה וחלב ניגר, הם מקור לחלבון, ויטמין A, ויטמין D, ולסידן בונה עצם. ספיגת הסידן חשובה להתפתחות השלד והעצמות.

● מתי וכמה?

החל מגיל 9 חודשים, ניתן להגיש לתינוק חצי כוס יוגורט בכל פעם, מעט גבינה לבנה או פרוסת גבינה צהובה. רק בגיל שנה ולא לפני - ניתן להגיש לו חלב ניגר לשתייה.

דגנים

● משפחת הדגנים כוללת לחם מקמח מלא, אורז, פסטה וקרקרים. הם מקור לפחמימות מורכבות, ויטמין B, מינרלים כמו אבץ ומגנזיום, וסידן. הפחמימות מהוות מקור אנרגיה להתפתחות כל המערכות.

● מתי וכמה?

במהלך תקופת הטעימות, ניתן לטחון עם המרק אורז וגריסים, אך לשים לב לא לגרום לחנק. גם עוגיות מיוחדות לתינוקות, אשר מתמוססות בפה, מתאימות לתקופה זו. כאשר התינוק כבר אוכל ולועס, סביב גיל 8 חודשים, אפשר לנסות להתחיל להגיש מרקמים קשים יותר, ואפילו קרקרים. יש לדאוג שהתינוק יהיה תחת השגחה במהלך כל הארוחה.

ירקות

● ירקות הם מקור טוב לויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים כמו: ויטמין A המצוי בירקות ירוקים וצהובים המסייע למערכת החיסון, העור והעיניים. ויטמין C – מצוי במגוון ירקות ומשפר את ספיגת הברזל.

● מתי וכמה?

החל מגיל 4 חודשים, ניתן להתחיל את הטעימות עם מחית של ירקות מבושלים, בכמות של עד 2 כפיות בכל פעם - ניתן להתחיל עם קישוא, גזר, בטטה או כל ירק אחר, לעקוב ולראות את תגובותיו של התינוק. בגיל 8 חודשים אפשר לנסות לתת לו לנגוס בירק שמבושל קלות, כמו גזר. לעיתים יש צורך להציע לתינוק 10 פעמים את אותו המזון עד שיאהב אותו.

פירות

● פירות מכל הסוגים מספקים מקור לויטמינים וסיבים, המועילים למערכת העיכול חוץ מזה, הם גם טעימים מאוד!

● מתי וכמה?

מחיות של פירות הם חלק מהנה ביותר משלב הטעימות - ניתן לרסק עבור התינוק בננה, תפוח אפוי או מבושל, מנגו, תותים וכל שעולה על דעתכם, תוך שימת לב שהוא לא מפתח תגובה אלרגית. הכמות הרצויה היא עד 2 כפיות של מחית החל מגיל 4 חודשים. כמות שעולה בהדרגה ומגיל 6 חודשים יכול להגיע לארוחה שלמה. בגיל 8 חודשים, אפשר לתת לתינוק לנסות לנגוס בפרי בעצמו, כל עוד המרקם לא קשה מדי, ודומה לזה של תפוח אפוי. כמו כן, ניתן לחתוך לקוביות, כדי שהתינוק יתפוס בין אצבעותיו באחיזת צבט ויקרב אל פיו ובכך גם מעודדים תחילת אכילה עצמאית.

חלבון

● חלבונים מן החי כמו בשר, עוף, קיטניות וביצים וכמו כן חלבון צמחי כגון טופו; בונים את שריר הגוף, ומספקים לו ברזל, ויטמין B ואבץ הדרוש להתפתחותו.

● מתי וכמה?

ניתן להגיש כל אחד ממנות החלבון בכמויות קטנות, כשהם מבושלים ומרוככים, החל מגיל 8 חודשים.

מים

● מים חשובים למניעת התייבשות, ודואגים שכל מערכות הגוף יעבדו. הנוזלים בתמ"ל ובחלב האם מספיקים בשלב ראשון, אבל מגיל שישה חודשים, אפשר גם להתחיל לתת לתינוק להתרגל לטעם של מי ברז מורתחים ומצוננים.