4-month-baby-crisis-image

משבר גיל 4 חודשים

התינוק משתנה לכם מול העיניים ואתם בטוחים שמדובר במשבר. אולי זו בכלל התפתחות חיובית? הנה כל המידע אודות מה שמכונה משבר גיל 4 החודשים

עלה

האם גם לכם מוכרת הסיטואציה הבאה? אתם עם התינוקי שלכם כבר ארבעה חודשים, למדתם סוף סוף להבין מהו בכי של רעב ומהו בכי של עייפות ומה הכי מצחיק אותם. עד שסוף סוף חשבתם שעליתם על המסלול, התינוק שלכם התחיל לתקשר עם סביבתו, להגיב לרעשים, לחייך לפרצופים ואפילו להתחיל לנוע עצמאית, להתהפך... ואז זה מגיע – המהפך או כמו שמכנים את זה "משבר גיל 4 חודשים".

אין ספק שגיל 4 חודשים זהו גיל מקסים שבו התינוק מתקשר יותר עם סביבתו, מתחיל להבין דברים מורכבים יותר, דורש תשומת לב, מצליח להושיט יד לצעצעים ולהביאם לפה. יחד עם זאת אנו ניתקלים בתופעה, עם הגיעו לגיל 4 חודשים, שהוא לא ישן כמו שהיינו רגילים כמו גם שינויים בדפוסי האכילה שלו שאותם בנינו יחד וכבר התרגלנו.

כיצד זה בא לידי ביטוי?

גם אם הגדרתם את התינוק שלכם במשך 4 חודשים כאחד שמתחשב, שישן טוב ואוכל מצוין פתאום תרגישו סוג של נסיגה בשינה, התינוק שלכם יתעורר לעיתים קרובות במהלך הלילה, יקצר את שעות השינה במהלך היום וגם לגבי דפוס האכילה אתם עלולים למצוא את עצמכם עם סימני שאלה כמו: למה הארוחות קצרות מן הרגיל, חוסר סבלנות לאכילה ממושכת, דעתו מוסחת בקלות בזמן האכילה ובנוסף אתם מרגישים שהוא מתעורר יותר בלילה כדי להשלים את אותן הארוחות. אם נסכם זאת במילה אחת זה סוג של רגרסיה (נסיגה) והתחושה היא משבר.

החדשות הטובות? זה בכלל לא משבר זו אפילו התקדמות וצמיחה: סימן שמחזור השינה של התינוק שלכם בשל יותר ומתחיל לקבל דפוס של בוגר והתינוק מודע יותר לסביבתו כמו גם העלאת כמות המזון בהתאם לתקופת קפיצת הגדילה אותה הוא חווה.

אז נכון שיש לנו תקופה קצת מאתגרת שמכנים אותה "משבר גיל 4 חודשים" ויחד עם זאת כדאי גם לשמוח כי ילדך מתפתח, לומד להתהפך, קולט שפה ופעיל יותר גם אם בסופו של דבר זה משפיע על השינה והאכילה.

מתגברים על זה ביחד

אז מה ניתן לעשות בתקופה זו של השינויים? להלן כמה עצות שיכולות להקל:

שגרה, שגרה, שגרה – אחד הכללים החשובים בתקופה זו היא להמשיך ולשמור על שגרת יום התינוק. הנסיגה בשינה עלולה להשפיע על שיגרת יום ולשנות את הפעילויות אליהן הייתם רגילים. על מנת לשמור על אותה שגרה רציפה , גם עם משבר גיל ה 4 חודשים, מומלץ לדבוק בדפוס יומי קבוע, לשמר את כל הפעילויות המשותפות תוך הבעת גמישות לצרכי התינוק.

זמן האכלה, בשעות היום – כדאי לדאוג שרוב הארוחות יינתנו במהלך היום עד הזמן הכי קרוב לשינה על מנת להימנע מהאכלה לילית מעבר לארוחות לילה שהתינוק היה רגיל להן. אמא – במידה ואת מניקה את עלולה לחשוב בתקופה זו שהתינוק מסיים מהר מדי את הארוחה ואין לך מספיק חלב אך לא כך הדבר, פשוט היניקה הופכת ליעילה יותר ולכן זמן ההאכלה קצר יותר. האכלה בתמ"ל מבקבוק יכולה להתאפיין בהפחתת כמויות, אם כך הדבר אולי ההאכלות תכופות מדי ויש לרווח בין הארוחות עד לכדי 4 שעות בשונה מדפוס ההאכלה בחודשים הראשונים בהם תינוק אוכל כל שעתיים-שלוש. עם התאמת שעות האכלה, התינוק יהיה רעב יותר לארוחה ויאכל כמויות המתאימות לצרכיו ולא יהיה צורך בהשלמות במהלך הלילה.

אוכלים ביום ישנים בלילה – יש לזכור כי יש לתת את רוב הארוחות במהלך היום ובמידה והתינוק מתעורר בלילה, יש לוודא האם הסיבה זו בוודאות רעב. אין מה למהר ולהציע לו ארוחה, יש לנסות להרדימו בחזרה ולשמור על ההרגלים. במידה ובכל זאת נתתם ארוחה יש להשיבו מיד למיטתו ולהימנע מהדלקת אור מיותר וזאת כדי שהתינוק יבין שמדובר בזמן שינה. מוחו של התינוק מגיב לאור ומפרש אותו כ"זמן פעילות", ואת החשיכה כזמן לילה. זו גם הסיבה שיש להשכיב את התינוק לשינה בזמן, לאחר שמחשיך. עדיף לשמור על חדר חשוך ושקט בשעות הלילה.

ועוד דבר חשוב – אל תשכחו לדאוג גם לעצמכם – משבר גיל 4 חודשים עלול להיות מתיש בעיקר אם תינוק מרבה להתעורר במהלך הלילה. ככל שמתאפשר דאגו להשלים את שעות השינה במהלך היום, יחד עם שנת הצהריים של התינוק או ניתן לבקש עזרה ממישהו קרוב אליך ולהתחלק במשימות.

מתי זה עובר?

אז כמובן שאין כאן מדע מדויק. עד שתינוקות מפתחים לעצמם דפוס שינה קבוע ללא התעוררויות פתאומיות במהלך הלילה לעיתים יכול לקחת זמן. לפעמים בגיל 5 חודשים הכל עובר ויהיו גם כאלה שאפילו עד גיל 12 חודשים לא יישנו רצוף לכן יש להוריד ציפיות ואולי דווקא אצלכם יהיו הפתעות.

אז חשוב לזכור: לא בטוח שזהו משבר גיל ה-4 חודשים אלא דווקא תקופה של גדילה והתפתחות של התינוק שלנו וזהו תהליך טבעי כמו הרבה אתגרים שמתרחשים במהלך השנה הראשונה.

מאמרים נוספים בקטגוריית בעיות עיכול: