shutterstock 257211364-1170X250

מה אסור לאכול בהריון?

אוהבת לנשנש רול סושי עם כוס יין לבן ומיץ גויאבה מדוכן ברחוב? אולי כדאי שתגמלי מכמה הרגלים עד סוף ההריון, ומעוד מספר מאכלים שלא כדאי להתקרב אליהם

עלה

ארוחת סושי

הריון הוא שמחה וחגיגה, ולעיתים הוא מגיע עם פינוקים שכיף להתענג עליהם - אבל עבור מי שאוהבת לאכול, הוא יכול להיות גם קצת מאתגר. חשוב לאכול מאוזן וטעים בהריון, ועם זאת - יש מאכלים שיוצאים מהתפריט לתשעה חודשים, לפעמים אפילו ליותר ושאת משום שהרכב התזונה של האישה ההרה הוא הבסיס גם לתזונת התינוק, ובנושא זה לא ניקח הימורים.

רוב המאכלים שצורכת האם מתפרקים בגוף ומגיעים בדרך זו או אחרת לעובר. מאכלים שמכילים חומרים מסוכנים, עלולים לסכן את העובר ולגרום לו לנזק. מצב של הרעלת מזון, הוא רציני יותר בהריון מאשר לפניו - משום שהמושפעת היחידה אינה האם. בהקשר זה, נזכור גם כי במהלך ההריון מתקיימת ירידה בתפקוד של מערכת החיסון, כך שהסיכוי לזיהומים שונים ממזון גדול יותר, ועמו תשומת הלב צריכה לגדול.

האיסורים על מזונות מסוימים בהריון, תקפים לאכילה בבית, ואפילו ביתר שאת - במסעדות. אין סיבה לא לצאת וליהנות במסעדה, אבל חשוב לנקוט משנה בטיחות - לברר כל פרט שצריך עם המלצר, לבקש שישאל את השף במקרה הצורך על המצרכים שבמזונות המוצעים, ולהיות בטוחים שהצוות יודע מה אסור לאכול בהריון. במצב של דוכני מזון מהיר, נעיף מבט סביב ונוודא שיש אמצעי קירור טובים למזון המוגש. אם אין כאלה - עדיף לוותר, היות שחיידקי מזון נגוע שלא קורר כהלכה, עלולים לגרום נזק לעובר או להביא לקלקול קיבה שיכול להסתיים בהתייבשות ולהוביל לצירים מוקדמים.

בהקשר זה נציין במיוחד את החומוסיות, בהן מוגש חומוס טרי, מאכל טעים ומזין - אבל שללא חומרי שימור מתקלקל מהר. אם בוחרים לאכול בחומוסייה כדאי לאכול בשעות הפעילות החמות כשברור שהחומוס בושל ונטחן לא מזמן. עדיף לוותר על מנת חומוס של סוף היום, שלא ברור כמה זמן עמדה וחיכתה לכן.

אילו עוד מאכלים מועדים לפורענות בתקופה זו? הנה הרשימה המלאה - מה אסור לאכול בהריון, וממה כדאי להפחית:

מזיגת כוס יין

מאכלים שמהם כדאי להימנע לחלוטין:

אלכוהול

מהרגע בו נודע להריונית כי היא בהריון - ואולי גם לפני כן, כשהיא רק חושדת - כדאי להפרד מיין, בירות וקוקטיילים. מערכת גופו של העובר עוד לא מפותחת מספיק כדי לסלק את הרעלים שבאלכוהול באותה יעילות שבה גוף של מבוגר יכול לעשות זאת - וכאן האיסור גורף ומשמעותי.

סושי

סושי הוא הנציג המרכזי למשפחת הדגים הנאים, אך האיסור תקף גם לסביצ'ה, דגים מלוחים, טרטר, איקרה וכו'. דגים שלא בושלו הם קרקע להתפתחותם של חיידקים מזהמים כמו ליסטריה, אי קולי וטוקסופלאזמה שמסכנים את העובר. אין מניעה לאכול סושי צמחוני, אבל ברוב המסעדות המגישות סושי, נעשה שימוש באותם הכלים שבהם נחתך סושי הדגים, וקיימת סכנת מעבר חיידקים דרך הסכין. כיום יש מסעדות שמציעות סושי מיוחד להריוניות - כזה הנחתך בכלים שיועדו לכך. מסעדה כזו היא פתרון טוב, אך יש לוודא שאכן זה המצב.

בשר נא

האיסור כולל קרפצ'יו, כבדים שאינם עשויים עד הסוף וסטייקים מדממים; ובדומה לאיסור על דגים נאים, הוא מבוסס על הרצון להמנע מחיידקים מזהמים. במסעדה, כדאי לבקש את דרגת העשייה וול-דאן, ולא לקחת סיכון.

נבטים טריים

בנבטים לא מבושלים קיימת סבירות גבוהה יותר לנוכחות של חיידקי סלמונלה או אי קולי. בנוסף, הנבטים הם ירק שקשה לשטוף ולנקות ביסודיות, ביחס לירקות אחרים. בעבר היו מספר מקרים של הרעלות מזון חמורות שאירעו בעקבות אכילת נבטים. ולכן, על מנת שלא לקחת סיכונים מיותרים, מומלץ להמנע מאכילתם בהריון.

מיצי פירות מדוכני מיצים

פירות וירקות כדאי לאכול מיד לאחר חיתוכם, משום שהם מהווים מצע גידול יעיל לחיידקים כמו ליסטריה, לא פחות מאשר בשר ודגים נאים. הבעיה בדוכני המיצים, היא שבדרך כלל הפירות והירקות נחתכו מבעוד מועד וממתינים חשופים ללקוח הבא שיזמין אותם - ולכן עדיף להמנע. מותר להכין שייקים בבית, כל עוד הפרי והירק נסחט מיד לאחר חיתוכו.

סלטים קנויים

בשל העובדה שהם מכילים רכיבים שעמידותם שברירית יותר (ירקות, מיונז וכדומה) הם טומנים בחובם סיכון גדול יותר להרעלת מזון. גם במהלך ההובלה והאחסנה שלהם עלולות להתרחש תקלות. סלטים קנויים אפשר להחליף בסלטים תוצרת בית שאותם ניתן לשמור בקירור למשך יום-יומיים.

ביצים חיות

ביצים יכולות להיות מקור לסלמונלה ולכן בהיריון יש להקפיד לאכול רק ביצים מבושלות לחלוטין. שקשוקות נוזליות וביצים רכות צריכות לצאת מהתפריט, עד לסוף ההריון. אבל הביצים החיות מופיעות בעוד מזונות וכדאי לשים להם לב: מוס, טירמיסו, קרם פטיסייר, מיונז, וחלק מהרטבים לסלט. רצוי להתעניין ברכיבים לפני אכילה.

גבינות עם עובש וגבינות לא מפוסטרות

בזמן ההריון רצוי להמנע מטעימות של גבינות אקזוטיות במחלבות או מסעדות ועדיף לוותר גם על גבינות כחולות למיניהן. במסעדה הן עשויות להגיע כתוספת למנה העיקרית, אז יש לשמור על ערנות.

מאכלים שאת צריכתם כדאי לצמצם

קפאין

משקאות המכילים קפאין, כמו קפה, תה או קקאו, יש לצרוך בזמן ההריון באופן שקול ומתון. הסברה הרווחת היום היא כי ניתן לשתות עד 3 כוסות ביום של משקאות המכילים קפאין.

כבד

כבד מכיל כמות גדולה יחסית של ברזל, אך גם של ויטמין A. אם נצרך בכמות גדולה, ויטמין A עלול להזיק לעובר ולגרום לו למומים. עם זאת, משרד הבריאות אינו אוסר באופן גורף על אכילת כבד בהריון. מומלץ להפעיל שיקול דעת ולצרוך בכמויות קטנות ולעתים רחוקות.

פטרוזיליה, נענע מרווה לואיזה וזוטא לבנה

נשים הריוניות צריכות לצרוך תבלינים ועשבי תיבול, אבל עליהן לעשות את זה במידה. כדאי להימנע או לצמצם את השימוש בנענע ומרווה כיוון שעדיין לא ידוע בוודאות מהי השפעתן. גם לגבי פטרוזיליה קיימות המלצות להפחית בשימוש. צמח וזרעי הפטרוזיליה מכיל חומר הקרוי אפיול, אשר בריכוזים גבוהים גורם לאיבוד נוזלים ולכן עלול לגרום לרחם להתכווץ, באופן המדמה צירים. יחד עם זאת, אין מניעה לצרוך את העלים הללו מדי פעם בכמות קטנה כתיבול במזון או בתה.