ילדה אוכלת ארוחת בוקר

האם הילד מפתח אכילה בררנית?

ילד שאוכל מעט סוגי מאכלים, לא טועם מזונות חדשים ועוד, אולי מפתח התנהגות של אכילה בררנית, שעלולה להזיק לו. איך מתמודדים ומגיבים?

עלה

ילד דוחף את צלחת האוכל

מרגישים שזמני הארוחות עם הילדים הופכים לזמן של מאבק ותסכול? הילד נמנע ממאכלים רבים, מעדיף לשתות במקום לאכול וקשה לשנות את דעתו? אולי הוא מפתח דפוסים של אכילה בררנית?

סוגי התנהגויות שמאפיינים אכילה בררנית

  • הילד אוכל מעט מאוד.
  • מסכים לאכול רק מעט סוגי מאכלים.
  • לא מוכן לטעום מזון חדש.
  • אוכל רק מעט פירות וירקות.
  • מפריע בזמן הארוחות, או חווה במהלכן התקפי זעם.
  • אוכל לאט במיוחד.
  • יש לו העדפות מזון ברורות שקשה לשנות.
  • מעדיף שתייה על פני מזון.

הורים רבים מכירים את התופעות האלה מקרוב. איך מתמודדים? אוספים מידע שיסייע לבסס גישה מתקנת. בדיוק מה שאתם עושים עכשיו.

יש מספר אסטרטגיות להתמודדות עם אכילה בררנית.

אוכל בצלחת מסודר בצורת אפרוח

הקשיבו למנגנון הרעב והשובע של הילד

בראש רשימת ההמלצות עומדת בקשה מההורים לכבד את סוג התיאבון או חוסר התיאבון של הילד ולא להציע לו פרסים או שוחד כדי ש"יאכל עד הסוף מהצלחת". התנהגות כזו, בין השאר, תשבש את ההקשבה של הילד למנגנון הרעב והשובע שלו.

ארוחות משפחתיות

אל תרגילו את הילד הבררן שמכינים לו מאכלים מיוחדים ושונים מאלה שמוגשים לשאר בני המשפחה. חשוב שהילד ילמד להתאים את עצמו לארוחות המשפחתיות ולהתגמש. הציעו לו מאכלים בריאים ומגוונים המהווים חלק מהתפריט של כולם.

גלו יצירתיות

תוכלו ליצור צלחות מקושטות שהפכו לציור, למשל: החביתה היא השמש ורצועות הגמבה הן גלים וכן הלאה. תוכלו גם לחתוך לחמים, ירקות או פנקייקים בעזרת חותכני עוגיות בצורות מיוחדות.

משפחה אוכלת ארוחה מסביב לשולחן

הפיתרון העיקרי הוא הקניית הרגלי אכילה נכונים:

ארוחות משותפות

נסו לאכול ארוחת ערב שבה כל בני הבית יושבים סביב השולחן ויוצרים יחד אווירה רגועה בזמן האוכל. אמצו גישה ניטרלית, אל תנצלו את הזמן כדי לשבח או לבקר את הילדים. היו סבלניים בכל הנוגע לאי-סדר וליכלוך בזמן הארוחה. צמצמו ככל הניתן הפרעות והסחות דעת בזמן האוכל, כגון: צעצועים, מכשירי סלולרי, טלוויזיה, ספרים וכו'. השיחה וההנאה המשותפת מהאוכל, יהפכו את הארוחה לחוויה שהילד נהנה ממנה ורוצה לקחת בה חלק

בלי נישנושים בין הארוחות

שמרו על שלוש ארוחות מרכזיות ביום ובנוסף: שתי ארוחות ביניים. בין הארוחות עדיף שהאכילה לא תהיה פעולה שנעשית בהיסח הדעת ובמקביל לפעילות אחרת, אלא פעילות בפני עצמה שמתפנים אליה ומתרכזים בה. במידה והילד מעוניין בחטיף, חשוב לשמור על הפרש של 3-4 שעות בין החטיף לארוחה. אל תאפשרו נשנוש או שתיית משקאות ממותקים בין הארוחות. הם יפחיתו את התיאבון בזמן הארוחה.

הקפידו לגוון

בכל פעם הציעו סוג אחד של מזון חדש ואז חכו שבוע לפני שאתם מציעים מזון חדש נוסף.

אם תיישמו אפילו חלק מהמלצות אלו, תוכלו להיות בטוחים שאתם בדרך הנכונה להקניית הרגלים טובים שישרתו את הילדים לכל חייהם. התנהלות כזו תשפר את חוויית הארוחה ותהפוך את האכילה ואת הבילוי סביבה, לנעימים, זכירים, מלכדים ובריאים.