ילדה אוכלת מרק מכף

תזונה לקויה בילדות: ההשלכות

אכלן בררן יכול להיות סיבה למריבות בלתי פוסקות בבית - אבל גם הסכנות הבריאותיות כאן משמעותיות. הנה כל ההשלכות הבריאותיות של תזונה לקויה בילדות

עלה

ילד אוכל ספגטי

לפי נתוני הרויאל קולג' לפסיכיאטריה באנגליה, התגלה כי שליש מהילדים שגילם פחות מחמש שנים, מסרבים לאכול מזונות החיוניים לבריאותם ולהתפתחותם. נתון נוסף הראה כי 16% מהפעוטות בגיל שלוש צורכים תפריט מוגבל מאוד ומסרבים לאכול מזונות רבים. אנחנו קוראים למצבים כאלה, "אכילה בררנית". לעתים היא נמשכת תקופה קצרה, ואז לא נגרם בדרך כלל נזק. אך סירוב מתמשך לאכול תפריט מאוזן עלול לגרום לתזונה לקויה, מצב בעל השלכות עתידיות.

אם אתם חוששים שבביתכם נהוגה תזונה לא נכונה, אל תתעלמו מתחושה זו. שימו לב האם ילדיכם עונה על הקריטריונים של אכלן בררן, ואם כן - חפשו פתרונות בעזרת אנשי מקצוע.

הנה חלק מההשלכות הבריאותיות, של תזונה לקויה בילדות:

● חסרים תזונתיים:

אם ילדכם מסרב באופן עקבי לאכול מזון מסוים, יתכן והרכיבים התזונתיים שמזון זה מספק יחסרו בגופו. למשל, ילד שמסרב לצרוך חלב, מאבד מקור תזונתי מצוין לסידן. ילד שלא אוכל פירות וירקות, עלול לפתח מחסור בויטמינים ובמינרלים, כגון אנמיה, חוסר בויטמין A או רככת. בדרך כלל, אצל אכלנים בררנים, התפריט המאוזן מוחלף במזונות עם פחממות פשוטות, אשר דרושות הרבה פחות להתפתחות.

ילד אוכל משולש פיצה

● מערכת חיסונית ירודה:

תזונה לקויה, משפיעה באופן מהותי על תפקוד המערכת החיסונית ועל עמידותה בפני זיהומים. ויטמינים ומינרלים המצויים בפירות, בשרים וירקות, עוזרים לבנות את מערכת החיסון של הילד ולגונן עליו מפני מחלות זיהומיות. ויטמין A משפיע על מערכת ההגנה של הגוף וממלא תפקיד מרכזי בשימור המשטחים הריריים. ויטמין E מסייע להגנה מפני זיהומים, ומגביר את יכולתו של הגוף להילחם במחלות. ואילו אבץ עוזר לגוף לווסת את הגדילה וההתפתחות, מסייע בפעילות העיכול, ובעל תפקודים חשובים רבים אחרים.

● הרגלי אכילה לקויים

מחקר הראה כי הרגלי האכילה של בני האדם מתבססים במהלך הילדות, כאשר מתפתח טעמם האישי. אכלנות בררנית בילדות עלולה להוביל לחיים שלמים של הרגלי אכילה לקויים.

● אנרגיה ירודה

אנרגיה מספקת לילד את ה"דלק" שהוא זקוק לו בכדי לחקור, ללמוד ולבצע בצורה בריאה מגוון עצום של תפקודים ופעילויות. תזונה לא נכונה, מייצרת אצל ילדים איטיות וחוסר פעילות, נטייה להתעייף מהר וחוסר עניין בספורט. בהיבט הזה, ארוחת הבוקר היא החשובה ביותר ביום - הגישו לילדיכם ארוחת בוקר טובה וחטיפים וארוחות בריאים בכדי לספק להם את ה"דלק" הנחוץ להם בפעילויות היומיומיות שהם מבצעים.

● השמנת יתר:

לעיתים קרובות, אכלנים בררניים יעדיפו מזונות בעלי תכולת שומנים גבוהה, הגורמים לנטייה למשקל עודף ולהשמנת יתר. משקל עודף והשמנת יתר הם מצבים בריאותיים שהגיעו למימדי מגיפה ברחבי העולם כיום. הם נגרמים כתוצאה מצריכת כמות קלוריות גדולה מזו שנעשה בה שימוש. ילדים הסובלים מהשמנת יתר עלולים להפוך למבוגרים הסובלים מהשמנת יתר, החשופים לבעיות בריאותיות רציניות רבות יותר ככל שהם מתבגרים.