ילד אוכל קלח תירס

תזונת ילדים על פי פירמידת המזון – למה זה כל-כך חשוב?

כהורים, תפקידכם להציע לילד תזונה מאוזנת שתתמוך בגדילה ובהתפתחות. איך זוכרים לעשות את זה נכון?

עלה

פרמידת המזון

אכילה היא הדרך שלנו להזין את הגוף בחומרים חיוניים ובתקופת הינקות והילדות, תזונה מאוזנת ומגוונת היא הדרך שלנו להבטיח התפתחות נאותה. כהורים, אתם אחראים לבחור ולהגיש לילד מדי יום את המאכלים שיתנו לכל מערכות הגוף שלו את הרכיבים החיוניים להתפתחות טובה.

חשוב שתכירו את פירמידת המזון, הממליצה באילו מאכלים להרבות ובאילו כדאי להפחית. לפרמידה יש בסיס רחב וקצה צר, ככל שעולים בקומות יש לצרוך פחות מאותה קבוצת מזון. בשכבה התחתונה של הפירמידה נמצאים מים - הם הבסיס, ויש להרבות בהם ככל האפשר. אחר כך, מגיעים הדגנים: אורז, פסטה, לחם וכו'. מומלץ לשלב דגנים מלאים שעשירים בסיבים תזונתיים, בויטמינים ומינרליים כמו אורז מלא או פסטה מקמח מלא. אחרי הדגנים, קומת הירקות והפירות, היחס המומלץ לצריכתם הוא ⅓ פירות ו-⅔ ירקות. בקומה אחריהם מזונות עשירים בחלבונים כמו בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב וקטניות. כמעט בקצה הפרמידה, מזונות עשירים בשומנים, אשר מומלץ להגביל את כמותם (שמן, אבוקדו, זיתים, מיונז, טחינה ועוד).המאכלים שבראש הפירמידה - ממתקים, חטיפים ושתייה מתוקה, מצויירים במנותק ממנה, כיוון שמומלץ להמעיט את הצריכה שלהם ככל האפשר שכן אין להם תרומה תזונתית.

הייצוג הויזואלי של הפירמידה עוזר לזכור את המלצותיה. אפשר להצמיד למקרר איור שלה, כדי לא לשכוח.

ילדה אוכלת ארוחת בוקר

הנה כמה טיפים ליישום נכון של הפירמידה:

דגנים

הציעו לילדיכם דגנים מלאים, כמו לחמים מחיטה מלאה. לחם לבן ודגני בוקר מסוכרים, הינם פחות מומלצים מקבוצה זו.

ירקות ופירות

הקפידו להציע בתדירות סבירה, ירק או פרי חדש לטעימה. דלעת, תירס, כרובית, קישוא – יש הרבה ירקות עם טעמים נפלאים, שיכולים לקסום לילד אם תשווקו להם אותם בצורה מפתה ותכינו ותגישו אותם בצורה טעימה.

חלבון

מומלץ לגוון בין בשר, ביצים ודגים ולהציע לילדים גם מאכלים כמו מג'דרה שמשלבת אורז עם עדשים ויוצרת חלבון מלא.

שומנים

חפשו את השומן הטוב, כזה הנמצא באבוקדו, טחינה, שומשום, זיתים ופחות שומנים "רעים" כמו חמאה, מיונז ובשר שומני.

בכדי שילדכם יהנה מבריאות טובה, זיכרו את מילת המפתח – איזון. ילדכם המתפתח זקוק לאיזון בריא של רכיבים תזונתיים מכל קטגוריות המזון העיקריות המופיעות בפרמידת המזון. על כן, במשך היום, יש לגוון גם בבחירת מזונות שונים מתוך כל קבוצה ורצוי שכל ארוחה תכיל מזון משלוש קבוצות מזון לפחות.

הכנסו וקראו אודות תזונה לקויה אצל ילדים.